New Detail

Marcel Gajdoš: Sedm rad pro bezpečné online nakupování s Visa

14/05/2020

Press Release Image

Praha - 14. května 2020 - Dnes už lze spoustu věcí zařídit z pohodlí našich domovů. Stačí jen pár kliků a můžete streamovat filmy, nakoupit si potraviny na celý týden přímo z gauče a objednat si jídlo z restaurace rovnou na stůl.

Fakta mluví za vše. Podle zprávy z roku 2019 od společnosti JP Morgan má online retail ve Velké Británii růst následující tři roky o devět procent ročně. Francie a Německo jsou druhým a třetím největším trhem e-commerce a dohromady reprezentují třetinu veškeré prodejní aktivity na internetu v Evropě[1]. Růst se sice může změnit, ale e-commerce je zjevně populární.

Pokud platíte za zboží a služby online, chcete si být jisti, že je to bezpečné. Společnost Visa a banky tvrdě pracují na tom, aby vaše platby udržely v bezpečí. Používají hned několik vrstev zabezpečení, aby zabránily podvodům, ochránily vaše data a pomohly vám získat peníze zpět, pokud někdo neoprávněně použije vaši kartu.

Je zde ale několik věcí, které pro bezpečnější nákupy můžete udělat vy sami:

  • 1.Používejte bezpečný, rychlý a jednoduchý způsob identifikace: Nové nařízení EU ukládá bankám, aby používaly další metody identifikace pro online platby. Tím si ověří, že platíte skutečně vy a nikoli někdo jiný. Pokud je to možné, nastavte si ověření pomocí otisku prstu nebo rozpoznání obličeje v bankovní aplikaci na svém telefonu. Získáte tak rychlou, snadnou a bezpečnou metodu pro placení na internetu.
  • 2.Hledejte písmeno „s“: Když platíte online, přesvědčte se, zda URL adresa začíná na „https://“. Písmeno „s“ značí bezpečné připojení.
  • 3.Buďte ostražití: Zapněte si upozornění na provedené transakce. Pokud si všimnete neobvyklých plateb, oznamte to své bance. Visa nabízí zásadu nulové odpovědnosti, která vám může pomoci získat peníze zpět za neoprávněné nákupy uskutečněné vaší kartou.
  • 4.Naučte se používat chargeback: Chargeback (neboli zpětná platba) je způsob, jakým může vaše banka požádat banku prodejce o vrácení uhrazené částky, pokud jste neobdrželi zboží nebo služby, za které jste zaplatili debetní či kreditní kartou Visa, a to i tehdy, kdy prodejce ukončil podnikatelskou činnost. Například pokud vám obchod nevezme zpět tričko, které dorazilo o tři velikosti menší, nebo při zrušení letu, když se letecká společnost ocitne v nucené správě. Pokud jste s prodejcem sami nebyli schopni dojednat nápravu a vaše cestovní kancelář nebo pojištění událost nekryje, zkuste oslovit svou banku a požádat o chargeback. Chargeback není zákonnou povinností a garanci úspěchu vám proto nezaručíme. Přesto je dobré o této možnosti vědět, protože Visa bude od banky chtít minimálně spravedlivé posouzení vaší žádosti.
  • 5.Dejte si pozor na phishing: Buďte opatrní, pokud narazíte na nevyžádané e-maily a telefonáty. Můžou se snažit ukrást vaše osobní údaje včetně čísla účtu, uživatelského jména a hesla. Pokud jste na pochybách, neotevírejte žádné odkazy a nestahujte žádné soubory.
  • 6.Pro bezpečné a snadné nakupování používejte „tokeny“ a platby na jedno kliknutí: Když přidáváte svou kartu do telefonu nebo aplikací z obchodů, údaje o kartě jsou často nahrazeny digitálním „tokenem“. Znamená to, že se skutečné údaje nikam neukládají. Na některých internetových obchodech můžete platit jedním kliknutím, což ale znamená, že si musíte takovou metodu nastavit, prokázat, že jste skutečným vlastníkem karty, a pak teprve můžete nakupovat snadno bez nutnosti vyplňovat pokaždé údaje o platební kartě. Aby mohli obchodníci uchovávat vaše data, musí postupovat podle konkrétních bezpečnostních pravidel známých jako PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standards). Tyto požadavky jasně říkají, jaký typ dat mohou shromažďovat – nemohou si například ukládat třímístný kód ze zadní strany vaší karty. Obsah pravidel dále nařizuje šifrovat data, aby je nemohla přečíst nepovolaná osoba, a určuje způsoby, jak data shromažďovat a jaká zařízení k tomu lze použít.
  • 7.Aktualizujte si operační systém a aplikaci: Instalujte do svého počítače, tabletu i telefonu vždy ten nejnovější software. Technologické firmy neustále pracují na zvýšení bezpečnosti svých produktů a pravidelné aktualizace softwaru je pomáhají ochránit proti zranitelnosti.

Nezapomínejte na to, že při podezření na podvod můžete zavolat do své banky a situaci vysvětlit. V mnoha případech vám poradí, jak získat peníze zpět.

Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko

[1]JP Morgan, 2019. Global Payments Trends Reports