4 tipy pro vydavatele karet, jak na mobilní bankovnictví pro rodiče a děti
Poptávka po bankovních produktech pro rodiče a děti roste. Aplikací a služeb tohoto druhu rychle přibývá a banky a jiné finanční instituce proto řeší, jak podobné produkty nabídnout i svým zákazníkům.
Podle letošního průzkumu od polské banky Bank Pekao [1] vnímají rodiče a opatrovníci otevření prvního bankovního účtu jako příležitost, jak naučit děti hospodařit s penězi a osvojit si šetrnost a soběstačnost. V Inovačním centru Visa ve Varšavě jsme se rozhodli připravit pro banky i další společnosti souhrn doporučení pro jejich vývojáře, kteří na mobilním bankovnictví pro rodiče a děti pracují. V průzkumu zákaznické spokojenosti jsme se detailněji seznámili s jejich potřebami a díky tomu se nám podařilo vyvinout sadu výukových nástrojů, věrnostních programů a zmapovat zákaznickou cestu. Rádi bychom se s vámi podělili o čtyři klíčové aspekty vývoje tohoto typu produktů.
Na těchto principech stavíme i naše vlastní řešení Visa pro vývoj produktů a služeb určených pro rodiče s dětmi. Tato řešení jsou bankám v Česku plně k dispozici.
1. Nezbavujte rodiče kontroly
Rodiče a opatrovníci hrají ve výchově dětí k finanční gramotnosti klíčovou roli. Rádi svým dětem umožní, aby si vyzkoušely hospodařit s penězi, ale zároveň nechtějí úplně ztratit kontrolu nad vlastními financemi. Vyřešit to mohou propojením dvou mobilních aplikací. Jedna učí dítě zacházet s vlastními penězi, zatímco druhá umožňuje rodičům aktivity potomka sledovat a v případě potřeby zakročit.
Aplikace pro rodiče by měla podle našich zjištění umožňovat snadný přístup k zůstatku na účtu a historii transakcí společně s možností převodu peněz (kapesného, chcete-li) na dětský účet. Je důležité, aby produkt vyhovoval také různým stylům výchovy. Doporučení ohledně zvyšování finanční gramotnosti dítěte musí být proto vždy komunikována takovým způsobem, který plně respektuje rozhodnutí rodičů. Poslední slovo mají vždy oni. Vítané jsou rovněž funkce jako denní limit výdajů nebo limit výdajů na určitý druh produktů a služeb. Doporučujeme také zahrnout do aplikace přednastavenou sadu push notifikací o aktivitách dítěte s možností schválit a zamítnout platby.
Řešení, o kterých mluvím, vychází z rozhraní Visa. Pro více informací prosím navštivte Visa Developer Center a Visa Transaction Controls.
2. Věk je jen číslo
Tato fráze, kterou s přibývajícím věkem slýcháváme stále častěji, platí i pro naše ratolesti. I když jsou malé, chtějí mít vlastní úspory, na své koníčky a věci, které jim rodiče nemohou dopřát. Problém je ovšem v tom, že jedinými příjmy dětí bývá většinou jen kapesné a občasné dárky od příbuzných. K tomu, aby si děti vštípily správné návyky, naučily se spořit a zbytečně neutrácely však potřebují v rámci aplikace motivovat. Navrhujeme tedy vytvořit dvě šablony nebo podúčty – nazvat je můžeme například „Cíle“ a „Prasátko“.
Tyto koncepty rovněž odrážejí způsob, jakým děti přemýšlejí o spoření na věci, o kterých sní jako jsou jízdní kola, skateboardy nebo mobily. Proto doporučujeme založit „Cíle“, kde si může stanovit svá přání a poté sledovat, jak díky příležitostným převodům od rodičů peníze přibývají na účtu. Zároveň ale chceme děti seznámit s výhodami dlouhodobého spoření. To bude umožněno díky „Prasátku“. Pro zvýšení motivace dítěte k jeho užívání může sloužit zavedení mechanismu „úroků“ financovaného z účtu rodičů.
3. Děti se také chtějí bavit
Získat a udržet pozornost těch nejmladších je náročný úkol, který zná každý rodič velmi dobře. Co když ale dětem připravíme úkoly, za jejichž splnění získají body směnitelné za speciální nabídky od partnerů banky? Jako úkoly mohou posloužit třeba domácí práce (např. mytí nádobí), sportovní výzvy (např. uběhnout každý den 2 km) nebo kvízy finanční gramotnosti dostupné v aplikaci.
Děti rovněž uvítají, když se budou moci podílet na designu své debetní karty. Karta je nedílnou součástí našeho konceptu a dětem umožňuje přístup ke službám včetně sdílených kol a koloběžek nebo streamování hudby. Aplikace pro děti by pak měla být co možná nejvíce uživatelsky přívětivá, s grafikou a jazykem uzpůsobeným i těm nejmladším a měla by rovněž mít vysoce volitelné nastavení. Je důležité mít na paměti, že děti jsou velmi různorodou skupinou, takže neexistuje jedno barevné schéma či rozvržení obsahu, které by vyhovovalo všem.
4. Vydavatelé karet budou mít z produktu rovněž prospěch
Nesmím opomenout, že aplikace jsou pro banky a vydavatele karet skvělou příležitostí, jak lépe pochopit své zákazníky a upravit pro ně stávající nabídky přesně podle jejich potřeb. Získají také cenná data, pro vývoj dalších produktů a služeb.
Zatímco bankovní produkty pro rodiče a děti začínají být v Evropě stále populárnější, technologie, která za nimi stojí, zároveň otevírá možnosti pro vývoj nových produktů a služeb. V Inovačním centru Visa ve Varšavě je naší prioritou přicházet s doporučeními pro další vývoj řešení tak, aby spotřebitelům usnadnila snadnou a pohodlnou správu financí. My navíc věříme, že atraktivní nabídky pomohou dětem lépe přiblížit svět financí a bankovních služeb.
_______________________________________