Innovation

E-účtenka je budoucnost, může nahradit ty papírové.

Umíte si představit nakupování bez papírových účtenek? Řešením může být jejich elektronická podoba integrovaná přímo do bankovních aplikací. Přečtěte si, jak může taková budoucnost vypadat.

By Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko

E-účtenka je budoucnost, může nahradit ty papírové

Češi už si na nové formy placení pomocí bezkontaktních technologií, QR kódů nebo digitálních peněženek zvykli a digitální platby jsou dnes brány pomalu za naprostou samozřejmost. V Česku se za loňský rok zprocesovalo více než půl miliardy transakcí kartami Visa [1], a po zaplacení v obchodech spotřebitelé vždy obdrželi termopapírovou či recyklovatelnou účtenku. V mnoha případech ji však odmítnou a účtenka skončí rovnou v koši.

„U jednorázových účtenek je třeba zcela změnit architekturu fungování celého systému – namísto tisku pro každého by se měly tisknout jen tehdy, když si zákazník řekne. Elektronická verze je naprosto v souladu s prevencí vzniku odpadu a to i s ohledem, že termopapír, na který se tiskne, není vhodný ani k recyklaci po vytřídění do papíru. Digitalizace je jednoznačně správnou cestou,“  řekla Soňa Jonášová, zakladatelka Institutu cirkulární ekonomiky (INCIEN).

Tuny účtenek končí v koši ihned po zaplacení

Zaměřili jsme se na to, jak to s účtenkami v Česku vypadá a nejnovější zjištění nás zarazila. Podle průzkumu Ideasense [2] se v Česku ročně vytiskne zhruba pět miliard účtenek a polovina z nich je za platby kartou. Asi jednu a půl miliardu těchto účtenek si ale zákazníci nikdy nevezmou a nechají je přímo na pokladnách odkud putují rovnou do koše. Jak je možné, že si lidé některé účtenky schovají a dalších se zbaví?

Lidé se o účtenky obecně moc nezajímají a většinou je vyhodí. Zpravidla jde o nákupy potravin a v účtenkách pak kontrolují jen zaplacenou částku, započítání všech slev a jestli nezaplatili za nějaké položky navíc. Podobně skončí i účtenky za rychlou módu, levné spotřebiče a doklady za parkování a sportovní aktivity.

Z průzkumu dále vyplývá, že si Češi nejčastěji schovávají účtenky pro případné reklamace (uvedlo 92 procent dotazovaných). Šance se zvyšuje pokud jde o doklad za něco, co stálo více než 700 Kč. Často si účtenku nechají, aby mohli zkontrolovat, že zaplatili správnou částku (74 procent).

Zajímalo nás, jestli někteří zákazníci řeší alternativní možnosti pro archivaci účtenek, ale výsledky nejsou vůbec uspokojivé. Zatímco sedm z deseti dotazovaných zákazníků věří, že by odstranění účtenek mělo pozitivní vliv na planetu, pouze 14 procent využívá dostupné nástroje k digitalizaci platebních dokladů. Toto číslo by se ale mohlo razantně zvýšit, kdyby více zákazníků mělo k dispozici vhodný produkt.

„Když jsme si na základě průzkumu udělali projekci, kolik účtenek se v Česku zbytečně vytiskne, vlastně jsme se zhrozili té neefektivnosti. Přitom účtenka je skvělým zdrojem řady dat, které mají pro spotřebitele nepochybně svoji hodnotu nejen v možnosti reklamace,“ řekl Lukáš Vynikal, CCO v Ideasense.

Řešení pro banky a obchodníky už částečně existuje

Mnoho držitelů karet dnes využívá internetové a mobilní bankovnictví ke kontrole výdajů, přestože v obchodech stále dostávají běžné účtenky. V některých obchodech si dnes dokonce zákazníci mohou zvolit zkrácenou elektronickou účtenku a v e-shopech jsou faktury zasílané výhradně e-mailem naprosto běžné. Co z toho tedy plyne pro banky a obchodníky?

Tuny papírových účtenek lze velmi snadno integrovat do bankovních nástrojů, které většina kartou platících zákazníků velmi dobře zná. V jejich osobních účtech by se tak kromě klasických údajů o transakcích mohly objevit elektronické účtenky, zkráceně e-účtenky, a tím by zákazníci měli všechny potřebné doklady o provedených platbách na jednom místě.

Těžištěm celého řešení je centrální cloud, který by umožnil okamžité propojení bank s obchodníky. Po zaplacení kartou by se e-účtenka automaticky, na základě souhlasu držitele karty, uložila do mobilního bankovnictví, ale možností je pochopitelně víc. E-účtenky by také bylo možné nahrávat na věrnostní karty zákazníků, kde by mohli sbírat speciální body navíc. A lze pro ně vytvořit i samostatnou aplikaci. Ve všech případech je však důležité nezapomenout na instalaci čtečky, pomocí které si zákazníci nahrají účtenky zpětně.

Upozornění na končící reklamaci a doklady na jednom místě

E-účtenky mají široký potenciál a zásadně sníží množství odpadu z vyhozených termopapírových i recyklovatelných účtenek. Hlavní výhodou pro spotřebitele je bezesporu archivace platebních dokladů na jednom snadno přístupném místě. To jim značně ušetří místo pro ukládání účtenek, jako jsou šuplíky a šanony, a čas při hledání té správné z nich.

Aplikaci lze navíc přizpůsobit integrací zajímavých funkcí. E-účtenky je možné filtrovat a označit podle různých kategorií včetně výše uhrazené částky, prodejce nebo typu nákupu. Velkou výhodou by bylo automatické upozornění na blížící se konec záruční doby, do kdy je možné produkt vrátit nebo reklamovat. Více dat lze navíc využít k detailnějším finančním přehledům, což může zjednodušit plánování rozpočtu. Z dat mohou pak těžit přímo i obchodníci a banky.

„Na základě společného projektu s bankami jsme dospěli k závěru, že pro naše řešení nemusíme nutně vyvíjet další aplikaci. Podstatné je, abychom tím spotřebitelům pomohli s organizací účtenek a životnímu prostředí ulehčili.,“ řekl František Jungr, šéf produktu ve Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko.

Opravdové udržitelnosti se nevyhneme

Mnoho firem už dnes udržitelnost zcela zakomponovalo do svých výrobních procesů a při vývoji produktů neopomíná dopad na životní prostředí. Pokud pandemie přinesla něco dobrého, tak mimo jiné i to, že pomohla zesílit hlas sociálně uvědomělých spotřebitelů se zájmem o ekologii. Ve světe finančních služeb byl ovšem dlouho na otázku udržitelnosti kladen mnohem menší důraz.

Banky a obchodníky možná překvapí, že někteří zákazníci jsou ochotní přejít ke konkurenci, která se udržitelností skutečně zabývá. Doporučuji jim však, aby si dávali dobrý pozor na to, že se pouze nechytají aktuálního trendu, neboť zákazníci mohou být na greenwashing citliví [3] a celé téma udržitelnosti by tím postrádalo smysl.

Objevte jeste vice novinek a zajimavosti na blogu Visa Zobrazit vice
 

___________________________________

[1] Sdružení pro bankovní karty, výroční zpráva 2020

[2] Průzkum zajistila společnost Ideasense, jaro 2021

[3] Shift Sustainability GreenLies Whitepaper 2020

Tag: Payment technology