Jak NFT otevírají novou kapitolu v digitálním byznysu
Jak bude vypadat budoucnost obchodování s “nifties”? Zeptali jsme se na názor Cuye Sheffielda, našeho odborníka na kryptoměny a NFT.
Před šedesáti lety, kdy byla založena Visa, se svět bez hotovosti zdál nemyslitelný. Už jen okamžitý elektronický převod peněz byl v té době šílený nápad. Stejně tak počátky internetu. Mnozí pochybovali, že by tato síť mohla být vůbec k něčemu užitečná, a představa platby kreditní kartou na webu vzbuzovala úsměvy. Dnes jsou všechny tyto věci součástí našeho každodenního života a nedovedeme si představit, že by svět mohl být jiný.
Vraťme se teď do současnosti. Kryptoměny a “nezaměnitelné tokeny” (NFT) získávají stále větší oblibu a budí zájem médií, přestože řada lidí stále přemýšlí, k čemu by mohly být dobré.
Abychom pochopili, o čem NFT je, obrátili jsme se na Cuye Sheffielda, vedoucího kryptoměn Visa, který je zároveň nadšencem do NFT.
Začněme od základů - mohl bys nám prosím vysvětlit, co to jsou NFT?
Cuy Sheffield: NFT svědčí o vlastnictví nějakého digitálního produktu, jako je obrázek, video nebo text. Od vzniku internetu neexistuje způsob, jak získat vlastnictví digitálního zboží, protože soubory lze kopírovat, přesouvat a sdílet donekonečna. NFT jsou jedinečné tokeny, které lze použít k certifikaci původu, originality a vlastnictví zboží vytvořeného na digitálním médiu.
Stejně jako u kryptoměn probíhá sledování a výměny NFT ve veřejném blockchainu. Na rozdíl od kryptoměn je ale každý NFT jedinečný. Jeden bitcoin se neliší od druhého, zato každý NFT je jiný.
Proč by někdo měl chtít NFT?
Sheffield: Jako v každé jiné oblasti života, i zde opravdu vše závisí na tom, k čemu by někdo chtěl použít takový token. Praxe vytváření a udržování sbírek je stará jako civilizace. Není proto divu, že se toto nadšení sbírat a ukazovat hodnotné položky začíná projevovat i ve virtuálním světě, kde komunikujeme s přáteli, kolegy a dalšími online komunitami.
Vezměte si například CryptoPunks - sbírku pixelových obrázků. To, co začalo jako umělecký experiment, získalo v kryptokomunitě ikonický status. Aby se zdůraznila role, kterou CryptoPunks hraje coby historický projekt NFT na pomezí kultury a obchodu, rozhodla se Visa koupit obrazový kód CryptoPunk číslo 7610.
Zůstaňme ještě chvíli u CryptoPunks. Proč se vůbec Visa rozhodla je nakupovat?
Sheffield: Na začátku jsme prostě chtěli zjistit, jak to funguje.
Věříme, že NFT budou v budoucnu hrát důležitou roli v maloobchodě, sociálních médiích, zábavě a obchodu. Abychom mohli našim klientům a partnerům pomoci vstoupit do této oblasti, museli jsme nejprve sami zjistit, jaké požadavky na infrastrukturu musí globální značka splňovat, aby mohla nakupovat, ukládat a používat NFT. Anchorage Digital nám pomohl transakci dokončit a nyní jsme připraveni provést celým procesem naše partnery.
Také jsme chtěli vyjádřit naši podporu tvůrcům, sběratelům a umělcům, kteří vytvářejí budoucnost obchodování NFT. Tvorba řešení pro kupující a prodávající je jádrem toho, co děláme - ať už jde o pomoc malým firmám s připojením k online světu nebo o pomoc podnikům při přeshraničních platbách. Jsme rádi, že můžeme pracovat s rostoucí komunitou, která poskytuje přístup k NFT a umožňuje jejich použití v mnoha různých kontextech.
Nakonec jsme chtěli vlastnit NFT, který symbolizuje nadšení a možnosti tohoto konkrétního kulturního okamžiku. Jsme společnost, která přispěla k historii obchodu a plateb - ale stejně tak se díváme do budoucnosti. S nákupem CryptoPunk rozhodně vstupujeme do této oblasti. A to je jen začátek.
Čím vás NFT přitahuje?
Sheffield: NFT mají potenciál vážně zrychlit ekonomiku tvůrců a snížit vstupní prahovou hodnotu pro jednotlivce, kteří chtějí vydělat peníze prostřednictvím digitálního obchodu. Díky NFT vzniká nový typ sociálního obchodu, který vytváří příležitosti jak pro tvůrce, tak pro sběratele.
NFT také mohou různými způsoby významně přispět k rozvoji malých a středních podniků. Díky e-obchodu dnes mohou malé a střední podniky prodávat online a získávat zákazníky po celém světě. Ale stále musí vyrábět a odesílat své zboží, což může být velmi nákladné. Spolu s NFT mohou malé firmy začít používat veřejné blockchainy k vytváření digitálního zboží, které lze okamžitě doručit do krypto peněženky. Možná, že v budoucnu bude naše krypto adresa stejně důležitá jako naše e-mailová adresa.
Jak Ty a Tví kolegové ve Visa vnímáte tento prostor?
Sheffield: Pokud jde o komerční hodnotu, NFT jsou stále oblíbenější jako digitální sportovní talismany. Vezměte si například platformu NBA Top Shot, kde fanoušci mohou sbírat a zobrazovat své oblíbené zápasové „momenty“.
V příštích letech ale očekáváme záplavu nových aplikací. Možnost sledovat a používat váš digitální majetek v široké škále prostředí může otevřít nové vzrušující příležitosti - například v oblastech, jako je prodej vstupenek, hraní her, hudba a umění.
Představme si, že bychom nového hudebníka objevili online. Kupujeme umělecká díla NFT pro jeho album - lze je použít jako umělecké dílo k vlastní prezentaci na webu, jako vstupenku na exkluzivní chat s dalšími zapřisáhlými fanoušky umělce nebo jako lístek do zákulisí během nadcházejícího koncertu. Vzhledem k možnosti vlastnit NFT je můžete také použít k tvorbě jedinečných suvenýrů, které lze zaslat do peněženky majitele nebo jako
odměnu za něco, co uděláme, například nákup v konkrétním obchodě.
Umělci a jejich fanoušci nyní mohou mít přímý vzájemný kontakt a spoluvytvářet aktivní komunity, které si navzájem poskytují nové zážitky.
Jakou roli musí hrát Visa?
Sheffield: Popularita NFT rychle roste a očekáváme, že tento trend bude pokračovat i v budoucnu. Například v srpnu letošního roku dosáhl objem plateb pro NFT 3,4 miliardy dolarů ve srovnání s necelými 100 miliony za celý rok 2020.
Naším úkolem je zajistit bezpečný obchod - jsme síť, která funguje pro každého - a stále se rozšiřuje o nové formy elektronického obchodování. Nemělo by tedy být žádným překvapením, že to s touto oblastí myslíme vážně a snažíme se využít našich odborných znalostí k zajištění hladkých a bezpečných digitálních plateb, díky nimž je obchodování s NFT přístupné a užitečné pro kupující i prodávající.
V blízké budoucnosti chceme pomoci značkám a společnostem lépe porozumět oblasti NFT, naučit je, jak ji lze využít k zapojení zákazníků a fanoušků. Proto jsme zveřejnili zprávu obsahující naše postřehy k tomu, jak oblast NFT dnes vypadá, a také praktické rady, jak posoudit a škálovat příležitosti, které se v ní objevují.
Pracujeme také na nových konceptech a partnerstvích, jejichž výsledkem budou řešení pro kupující, prodávající a tvůrce. Více podrobností budeme moci odhalit v následujících měsících.
Myslíš si, že by se NFT mohly stát běžným řešením?
Sheffield: To ukáže čas. Jisté je, že když se objeví nové technologie a jejich aplikace, je nejlepší být zvědavý, otevřený a experimentovat. V dnešní době je práce v této oblasti velmi vzrušující.