Black Friday a Cyber Monday: 4 rady, jak zvládnout slevové šílenství
Slevové akce jsou skvělou příležitostí získat za skvělé ceny produkty, po kterých toužíme. Jak ale předejít tomu, abychom kvůli neuváženému utrácení neskončili na mizině?
Tzv. “Černý pátek” je původně americký nákupní svátek, který připadá na poslední pátek v listopadu. V tento den firmy nakupují na Vánoce, zatímco jednotliví spotřebitelé spěchají do klasických obchodů v touze ulovit zboží za nepřekonatelné ceny. Těsně po Black Friday následuje ještě Cyber Monday. Tím je pondělí po Černém pátku, které bylo stvořeno s cílem podpořit online nákupy, kdy internetové obchody nabízejí řadu akcí na produkty nebo služby, které zákazníci nestihli nakoupit během pátečního slevového šílenství. Co ale dělat, abychom si pořídili jen to, co opravdu potřebujeme, a nepřišli o víc? Připravili jsme pro vás 4 tipy na rozumné a bezpečné utrácení.
1. Dopředu si nastavte svůj finanční limit
První krok k rozumným nákupům učiníte ještě před tím, než vůbec začnou - tím, že se dopředu rozhodnete, kolik letos hodláte utratit. Nastavte si limit na své kartě Visa prostřednictvím internetového bankovnictví na webu, v mobilní aplikaci nebo na zákaznické lince. Jakmile limitu dosáhnete, žádný další nákup už neuskutečníte. Jednoduché, přesto účinné!
2. Vytvořte si nákupní seznam
Než se vrhnete na internet nebo do kamenných obchodů, abyste ulovili ty nejlepší slevy, nejprve se upřímně podívejte na věci, které už vlastníte. Máte už 10 párů kalhot? Možná jsou ve vaší garáži již 3 vrtačky? Je hromada vašich deskových her, které jste neměli možnost hrát, stále větší a větší? Opravdu potřebujete další? Udělejte si seznam produktů, které nyní skutečně potřebujete, a vyhledejte jen tyto konkrétní. Neplňte reálný nebo digitální košík vším, co má na sobě štítek se slevou.
3. Myslete udržitelně
Udržitelnost podporujete nejen tím, že si nekupujete věci, které nepotřebujete, ale také správným výběrem místa nákupu. Visa společně s Heurekou, Komerční bankou a Asociací společenské odpovědnosti spustila projekt s názvem Udržitelný e-shop. A vy jako zákazník tak jednoduše díky zelenému logu poznáte, který český e-shop se snaží o udržitelný provoz a myslí na dopady svého podnikání. Můžete tak mít radost jak z výhodné koupě, tak z podpory podnikání, které chrání naší planetu.
4. Bezpečnost na prvním místě
Občas se stává, že objevíte internetový obchod, na kterém jste ještě nikdy nenakupovali. V tomto případě doporučujeme si prostudujte obchodní podmínky a pozornost věnujte odstavcům o dodání a reklamacích. Také není na škodu poohlédnout se po online komentářích a recenzích obchodu, i jejich úplná absence může být důvodem pro ostražitost. Pokud se rozhodnete pokračovat v nákupu, nejprve zkontrolujte, zda web, který vás žádá o sdílení vašich údajů (údaje o vaší kartě nebo adrese), zajišťuje šifrované připojení - je zabezpečené, pokud je na jeho webových stránkách uvedena adresa „https: //“.
Během nákupního procesu vám přicházejí různé zprávy - potvrzení o transakci, zprávy od doručovací služby nebo třeba žádost o potvrzení transakce. Tyto zprávy mohou obsahovat odkazy. Než na ně kliknete, udělejte si chvilku, abyste si zprávu důkladně prohlédli a ujistili se, že byla odeslána z legitimní adresy. Kupovali jste například něco na „www.eshop.cz”, ale e -mail s žádostí o platbu byl odeslán z „www.esh0p.cz“, kde je písmeno „o“ nahrazeno podobnou číslicí „0“? Nebo jste možná obdrželi SMS od doručovací služby a požádali vás o další platbu prostřednictvím kliknutí na uvedený odkaz? Tyto a další situace mohou být pokusem o podvod, takže buďte ostražití a zvlášť opatrní tehdy, pokud jste například požádáni, abyste něco udělali rychle nebo pod nějakým tlakem.
Více o bezpečnosti nakupování na internetu jsme již psali v minulosti.