Z pokojíčku k půlmiliardovému obratu. Příběh Dominika Píchala z Grizly.cz
Dominik Píchal založil internetový obchod se zdravými potravinami, aby si přivydělal při vysoké škole. To ještě netušil, že bude jeho vlastní značka Grizly patřit mezi jedničky v České republice.
Visa pomáhá v Evropě malým a středním podnikům růst
Společnost Visa chce podpořit až osm milionů malých a středních podniků (SMB) napříč Evropou. Od spuštění programu v létě 2020 už získaly podporu více než dva miliony malých firem v celé Evropě.
Majitelé malých a středních firem v České republice se mohou zapojit do programu Česko platí kartou a získat platební terminály na prvních 6 měsíců zdarma. Visa také podporuje majitele kamenných obchodů, aby přijímali bezkontaktní platby, například rozšířením služby Tap to Phone. Její výhody jsme popisovali v příběhu značky Marmelinda. Podobně podnikatelé se zaměřením na e-commerce mohou zvýšit své tržby a minimalizovat nespokojenost svých online zákazníků díky řešením, jako je Click to Pay.
Dominik Píchal je zakladatelem oříškového království Grizly.cz. Byznys, který letos míří až k půlmiliardovému obratu, přitom ještě před pár lety řídil ze svého pokoje. K vlastnímu online obchodu se dostal díky svému otci, který provozoval kamennou síť prodejen s oblečením, a kromě nich i e-shop.
Ekonomická krize v letech 2009 až 2012 však tento rodinný módní byznys pomalu stahovala ke dnu. Tehdy se Dominik poprvé dostal k řízení e-shopu a změnil jeho zaměření na sportovní výživu. Než ale do malé ulice plné rodinných domků poprvé zavítal mnohatunový kamion se zbožím a pokoj zaplnily palety s produkty, byla cesta poměrně trnitá.
Co pro vás bylo v začátcích největší výzvou?
Přijít na to, jak mít platící zákazníky. První objednávka přišla až za půl roku a do té doby jsem strávil spoustu času nad zakládáním produktů, tvořením bannerů, spouštěním reklam a hledáním té správné cesty. A jako student jsem chtěl, aby to vynášelo alespoň jako špatně placená brigáda, což trvalo velmi dlouho. Takže asi vydržet na začátku.
Kdy jste si poprvé uvědomil, že Grizly nebude jen přivýdělkem, ale milionovým byznysem?
Takto nad tím nepřemýšlím. Snažím se věci dělat poctivě a s vysokým nasazením. Jestli jednou Grizly bude mít miliardu nebo deset, tak je to zkrátka cesta.
Jaké byly klíčové momenty, které dovedly váš e-shop k úspěchu?
Práce na vlastní značce a na tom, co ta značka představuje. Značka nejsou jen logo a barvičky, ale emoce, kterou zákazník má při kontaktu s ní, a to se nám poměrně daří. Proto i tak rosteme. Podle mě to nebyl jeden nebo dva momenty, ale spíše spousta systematických kroků, trpělivost, štěstí být ve správný čas na správném místě a jít tomu naproti.
Inovace jsou klíčovou součástí úspěchu e-shopu na přeplněném trhu. Dnes už se inovace netýkají pouze movitého majetku, ale také veškerých procesů, které obchodníkům pomáhají s každodenním fungováním a zákazníkům s pohodlným nákupem.
Jak přistupujete ve vašem e-shopu k inovacím?
Já si pod inovací nepředstavuji to, že koupíme linku za miliony. Jsou to spíše kroky, které denně děláme v marketingu, výrobě, skladu. Mohou to být maličkosti, které firmu postupně posouvají. Každopádně klíčové jsou pro nás inovace na úrovni e-shopu a zlepšování uživatelského zážitku. V poslední řadě pak ty technické jako efektivnější WMS, ERP, stroje ve výrobě a jiné.
Dominik zmínil problematiku uživatelské zkušenosti. Obchodníci by se měli snažit o to, aby byl nákup pro jejich zákazníky co možná nejpohodlnější. V Grizly k tomu přistupují velmi zodpovědně. Analyzují zákazníkovo chování a s pomocí inovací celou cestu od výběru produktu až po platbu zjednodušují.
Jak s uživatelskou zkušeností souvisí inovace v oblasti plateb?
V Grizly spoustu rozhodnutí děláme na základě dat. Ta nám říkají, že uživatelé chtějí mít objednávku doma co nejrychleji, a proto volí platbu kartou, díky níž je objednávka ihned uhrazena a může se expedovat. V rámci platebních metod využíváme platbu kartou a nově zavádíme Click to Pay.
Jaké výhody pro vás jako obchodníka mají platby kartou?
Okamžité připsání platby. Z dat také víme, že pokud zákazník platí kartou, tak je velmi nízká míra nepřevzetí a případného vrácení. U nás je to méně než 1 %. Navíc co mě těší, tak nám tím zákazník dává najevo, že naší značce důvěřuje a nemá obavu z platby předem.
Jak je tento způsob platby oblíbený u vašich zákazníků v porovnání s ostatními metodami?
Dobírka je u nás pomalu na ústupu, platba převodem je zdlouhavá, a tak platba kartou narůstá. Nyní platbu kartou volí okolo 60 % zákazníků napříč trhy.
Zazněla tu inovace v podobě Click to Pay, co tato novinka umožní vašim zákazníkům?
Je to další rychlý a bezpečný způsob placení. Tato služba uloží údaje platební karty do platební brány, a zákazníci tak nemusí při nákupu údaje znovu přepisovat. Platí jedním kliknutím, což výrazně urychlí dokončení objednávky. Zároveň se snižuje riziko, že zákazník platbu nedokončí jako je tomu v případě jiných metod.